sagaocassandrasresa.blogg.se

HÀr kan ni följa vÄran resa med bilder och uppdateringar om hur allt gÄr!

Tropiska Cairns 🌮🍍🌧🌞

Publicerad 2023-01-29 03:51:00 i Australien,

Hej alla roos! C hĂ€r😊
 
Vill börja med att dedikera detta inlĂ€gg till att gratta Fredrik's syster Jennie och Saga's pappa Seppo ett stort grattis pĂ„ födelsedagarna. Hoppas att ni fĂ„r/har det fantastisk! đŸ„łâš˜đŸŽ‚đŸ’–
 
Nu ska jag berĂ€tta lite om hur vi har haft det "down under".🙃
 
I fredags hĂ€ngde vi en sista dag vid Lagunen, jag passade pĂ„ att tvĂ€tta. Lite ofrĂ€scht, men jag kommer berĂ€tta för er Ă€ndĂ„...😂 NĂ€r alla maskiner var fulla kollade jag tiden som var kvar och kom tillbaka. DĂ„ stod det en fĂ€rdig tvĂ€tt ganska lĂ€nge. SĂ„ jag tĂ€nkte att jag tömmer det i korgen ovanpĂ„ maskinen, nĂ€r jag höll pĂ„ tömma flög det ut en stor, död kackerlacka.. usch. Sen tvĂ€ttade jag vĂ„ra klĂ€der dĂ€r i hahah. DĂ€refter nĂ€r jag skulle torktumla vĂ„ra plagg skulle jag tömma filtret, dĂ„ lĂ„g det en fimp bland allt ludd. SlĂ€ngde det och sen torktumlade vĂ„ra klĂ€der. SĂ„ det kanske inte var ultimata stĂ€llet att tvĂ€tta. Sen nĂ€r vi gick till Lagunen och jag hade precis tvĂ€ttat min sarrong som jag alltid ligger pĂ„ istĂ€llet för en handduk, jag hinner precis lĂ€gga mig sĂ„ fĂ„r jag en stor fĂ„gelbajs pĂ„ mig och min sarrong. Jag hade tvĂ€ttat den tidigare pĂ„ dagen för jag hade fĂ„tt fĂ„gelbajs pĂ„ den. Typiskt.🙃 
 
Efter lite sol och bad pĂ„ Airle Beach sĂ„ gick jag först tillbaka och pluggade/vilade. Saga stannade kvar en stund. Senare pĂ„ kvĂ€llen gick vi tillbaka till KC's för middag. Det var som sagt fredag kvĂ€ll sĂ„ det var en duktig kille som spelade live musik. SĂ„ hĂ€rligt tycker vi. Vi satt lĂ€nge och lyssnade. Sedan var det ett gĂ€ng Australiensare som spelade ett spel. Det gick ut pĂ„ att det satt fast ett snöre i taket med en stĂ„lring pĂ„ Ă€nden. Man skulle svinga den och fĂ„ den att fastna pĂ„ en krok pĂ„ vĂ€ggen framför. Alla höll pĂ„ lĂ€nge, Saga uppmuntrade mig att gĂ„ testa. Till slut gick jag fram och frĂ„gade om jag fick testa. Det var vĂ€ldigt roligt, lyckades inte men de sa att jag fick Silver plats sĂ„ jag var oerhört nĂ€ra mĂ„nga gĂ„nger. Kommer nog skaffa det hemma sen, many hours of fun! NĂ„got för alla, bĂ„de unga och Ă€ldre provade och bjöd pĂ„ mycket skratt. En kille och en tjej satte. Killen drog av sig tröjan, tog massa kort med ringen, hela baren skrek och hejade. Han tog selfies med en Ă€ldre dam och det var sĂ„ himla komiskt đŸ€Ł. Vi dansade till ett par lĂ„tar, sen gick vi tillbaka till boendet. Vi behövde packa inför nĂ€sta dag. Larmet stĂ€lldes pĂ„ 04.15. Vi var i sĂ€ng vid 23 nĂ€r allt var klart. Jag hade svĂ„rt att somna, man blir alltid lite rastlös nĂ€r larmet ringer tidigt. 
 
 
Det vrÀkte verkligen ner, skyarna hade öppnat sig och man insÄg snabbt att det kommer inte sluta förrÀn om ett tag. SÄ vi tog pÄ oss vÀskorna och gick ut i spöregnet innan kl 5. Bussen kom i tid, tÄget var lite försenat. Roligt att han stannade vid ett bageri sÄ alla som ville kunde handla. Inte som hemma i Sverige. 
 
Saga sitter och kollar film, vilket fint finger hon visar de andra resenĂ€rerna😉 
 
 
RÀtt var det var satt vi pÄ tÄget. Det regnade av och pÄ hela resan. Vi var sena och tog ikapp tid. Jag var helt sÀker pÄ att vi skulle bli försenade, speciellt nÀr vÀdret skulle bli sÄ dÄligt och vi hade fÄtt ett mail frÄn tÄgbolaget om förseningar. Vi rullade fram i tid, kl 16.30. AlltsÄ 10,5 h senare frÄn Proserpine till Cairns. 
 
NĂ„gra random killar som ville vara med pĂ„ kort. Jag har ett litet etiskt dilemma som jag har tĂ€nkt lite pĂ„. Killen i mitten hĂ„ller en pizza och en dricka. De berĂ€ttade att de hade handlat det för en hemlös man en bit bort. SnĂ€llt tycker man. Dock nĂ€r vi gĂ„r förbi ser man att den andra killen filmar hela hĂ€ndelsen. Är det Ă€ndĂ„ en fin gĂ€rning? Varför filmar man? Om nĂ„gon av er lĂ€sare förstĂ„r konceptet bakom fĂ„r ni gĂ€rna kommentera eller berĂ€tta. Min tanke Ă€r att de gör nĂ„got snĂ€llt för en annan, filmningen kanske Ă€r att fĂ„ in pengar för att hjĂ€lpa fler? Ingen aning, jag hade inte uppskattat att bli filmad pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt om man var i samma situation. Vad tycker ni?
 
Vi gick till boendet, checkade in sen tog en promenad ner lÀngs Esplanaden och tillbaka till ett mall som Àr vÀldigt nÀra boendet. DÀr kÀkade vi middag och storhandlade. Vi har kök i boendet dÀr vi Àr nu. SÄ det Àr positivt. 
 
 
Imorse Ät vi egen frukost och nu hÀnger vi vid en ny Lagun hÀr i Cairns. Det Àr 30+ grader, sol och blandat med regn. Det Àr vÀldigt fuktigt och varmt hÀr. Vi passar pÄ innan det ska regna pÄ eftermiddagen. DÄ kanske vi hÀnger pÄ shoppingcentrum. Vi pratar lite om bio eller liknande. Vi fÄr se!
 
Pelikaner, de Ă€r mycket större Ă€n man tror!😁
 
HÀrligt att man ser havet hÀrifrÄn. Vi ser ocksÄ plan lyfta bortom bergen. DÀrifrÄn flyger vi sedan till Melbourne pÄ torsdag. 
 
Hoppas allt Àr fint med er dÀrhemma. Idag skulle vi egentligen bli upphÀmtade vid boendet kl 7, sen Äka pÄ tur hela dagen. Vi bokade om det tills mÄndag istÀllet dÄ vi var oroliga för vÀdret. Vi fÄr se hur det blir, det Àr Àven översvÀmningar i Auckland för tillfÀllet. Vi hÄller er uppdaterade! 
 
Det blev spöregn, alla sprang och tog skydd. Gick över fort dock. Kanske spolade bort lite fĂ„gelbajs pĂ„ sarrongen😉
 
För att avsluta pÄ en mer positiv not sÄ gick resan hit bra, vi har redan badat och njuter av att Àntligen vara framme vid "porten till stora barriÀrrevet".
 
MĂ„nga kramar,
C❀
 

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TvÄ tjejer, 22 Är, frÄn Sverige pÄ resande fot genom Asien och USA. HÀr kan ni följa vÄrat Àventyr!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela