sagaocassandrasresa.blogg.se

Här kan ni följa våran resa med bilder och uppdateringar om hur allt går!

Daintree Forest

Publicerad 2023-01-30 18:07:57 i Allmänt,

Hallå hallå 🦘🐨! Saga här.

Vilken dag vi har haft! En 12-timmarsdag med utflykt till Daintree Forest - en regnskog två timmar norr om Cairns. Daintree Forest är världens äldsta regnskog, 130-180 miljoner år gammal och otroligt välbevarad. Det är Australiens största regnskog och här hem till djur och insekter som inte finns någon annanstans på jorden. På 70-talet höll skogen på att gå förlorad till jordbruk, boskap etc. men som tillslut stoppades med hjälp av aktivistgrupper och andra engagerade. Daintree har också varit hem till urbefolkningen i ca 60 000 år och idag har aboriginerna fått tillbaka 60% av marken och får använda den till att jaga, fiska etc och det är bara dom som får göra det.

Tänkte bara catcha up lite med vad vi gjort dom senaste dagarna så här kommer några bilder från det först!

(null)Både söndag och måndag har vi hängt vid lagunen tills ungefär kl 16 då det börjat regna

Söndag kväll gick vi även på bio och kollade på en australiensisk film, True Spirit, som handlar om den yngsta tjejen som seglat runt jorden och är baserat på en sann historia. Hon är från Australien, Jessica Watson, seglade från Sydney 2009 och var borta över 200 dagar ensam ute till havs. Väldigt inspirerande film!

(null)

Här i Australien kan man få en drink till filmen!

Det var vi och en till tjej i hela salongen

Igår var vi på Cairns Museum innan vi gick till lagunen och fick lära oss om Cairns historia, hur staden formats genom åren och hur det har varit att leva här
(null)
Stor firre som fångades en bit norr om Cairns
Museet lyfte aboriginerna historia i Cairns också

Sista avdelningen handlade om skräp i havet och en designer hade gjort klänningar av skräp hon plockat längs stränderna
(null)
Dags att gå hem från lagunen när vädret slår om till det här!

Nåväl, tillbaka till idag! Vi blev upphämtade imorse 06:55 och åkte sedan mot Daintree Forrest. Vi var en grupp om 17 personer och åkte runt i en liten safaribuss hela dagen. Vårat första stopp var en Crocodile Cruise på Daintree River och vi hade turen att få se två små krokodiler som var ungefär 4-5 månader enligt guiden och sen en riktig stor en! Måste erkänna att hjärtat började slå lite fortare när vi såg den komma simmandes mot oss 😅🐊

Mot Daintree!

Vår buss
Mot krokodilerna
Daintree river

Fullt med mangroveträsk
(null)
Liten krokodil som chillade på grenen
Strax därefter kom denna bjässe simmandes mot vår båt!
Sen såg vi en till bebis som chillade på en stock
(null)
Cassandra bondade bra med vår guide, hon frågade mycket frågor, ganska specifika så tillslut frågade guiden om hon var en scientist varpå hon förklarade att hon är biolog vilket han blev väldigt imponerad av 😄

Vi gled runt på Daintree River och spanade efter krokodiler i ungefär en timme innan vi åkte vidare till en utkiksplats, Alexandra Lookout. Jättefin utsikt över Daintree River och skogen. Sen var det dags för lunch och efter lunchen åkte vi till en sötvattensflod där man kunde bada om man ville. Det fanns en sida av floden som krokodiler håller till och en annan sida som var söker att bada på pga det är för strömt för krokodiler att ta sig till den delen av floden. Vi höll oss dock på torra land och kollade på alla andra som badade. Också superfint ställe.

Alexandra Lookout

Ut på tur i regnskogen, Cape Tribulation. Rekommenderar kanske inte till folk som är rädda för spindlar, typ jag då 😅 fick gå bakom Cassandra och hålla i hennes ryggsäck vid ett tillfälle när vi skulle gå under en jättestor en 😰

Snake tree
Väldigt coola växter och träd dock vilket nästan vägde upp för alla spindlar vi såg
Guiden berättade även mycket om hur aboriginerna använder alla olika växter och vissa insekter

Mangroveträsk
Rötterna som sticker upp är som sugrör som hjälper träden att andas över allt vatten och lera

Stranden där vi käkade lunch
(null)
Vi började snacka med en kille från Norge över lunchen och det visade sig att han också studerat molekylärbiologi som Cassandra och forskat mycket inom det så dom hade mycket att prata om!
Freshwater Creek

Efter badstunden åkte vi till ett glasställe som använder sig av tropiska frukter som växer i skogen och framställer glass av dem. Sen var det dags att åka tillbaka, vi var hemma i Cairns igen vid halv sju på kvällen.

Glass!
Fina vyer längs vägen tillbaka till Cairns

När vi kom tillbaka till boendet gick vi och handlade lite mat och lagade här hemma och käkade ute på balkongen. Imorgon väntar en ny utflykt - stora barriärrevet! Så snart ska vi gå och lägga oss och ladda batterierna inför imorgon 🐠🐬🐳🐡

(null)
Såhär ser det ut hos oss innan vi ska sova - nedbäddade i varsin säng och kikar film! Gonatt!