sagaocassandrasresa.blogg.se

Här kan ni följa våran resa med bilder och uppdateringar om hur allt går!

Wellington och bumpy rides på en färja🐮🚢

Publicerad 2023-02-16 08:30:00 i Allmänt,

Hej alla kiwi's, C här och uppdaterar er om vår resa!😊

Nu börjar vi känna av att det närmar sig resans slut, idag är det mindre än två veckor tills vi är på väg hemåt om allt går enligt planerna. Det har varit en del diskussioner och reflektioner kring tiden vi har haft här och hur resan hittills har varit. Det blir ännu mer särskilt för Saga som har varit iväg och rest sedan mitten på oktober. Vi båda känner oss jättenöjda med hur resan har varit hittills men börjar också känna oss redo att åka hem. Vi båda har mycket att stå i på hemmafronten och det börjar bli dags att komma tillbaka till verkligheten och våra nära och kära. Lite annorlunda när man snart är 30 år gammal och att sätta livet på paus, det går inte riktigt längre. Det här var nog det närmaste vi kunde komma, det var tack vare dagens teknologi att man kan hålla sig uppkopplad ständigt trots att vi befinner oss 12 h framåt och på bokstavligen andra sidan jorden. Det är stor skillnad från när vi var 22 och åkte på första långresan.😂
Vi fick en hel dag i Wellington, det spenderades med en promenad till Botaniska trädgården och runt i staden. Det är väldigt bergigt, många uppförsbackar och trappor.
Spår av stormen

Vi blev ganska svettiga och varma av motionen. Fin stad, väl på en högre höjd tog vi en cable car ner till centrum igen.
 Disco-belysning genom tunnlarna på väg ner
Den har varit i drift över 120 år.

Vi kikade på hamnen och strosade runt. Vi avslutade med att stanna och dricka något gott en stund innan vi gick tillbaka till boendet.
På kvällen lagade vi middag, kollade på film en stund sen hade jag möte med Olivia om examensarbete. Dagen gick snabbt som de andra dagarna. Vädret var ganska blåsigt och regn som kom och gick.

Just det, när vi satt och åt middag kände vi av en jordbävning. Så pass stor att de skrev om den på nyheterna. Som tur var den inte så illa, men kände gjorde man. Först ett kraftigt ryck och knarr följt av en rullande känsla i runt 30 sek.
Idag vaknade vi upp till gråa moln och spöregn. Vi tog en uber till terminalen för färjan, lämnade väskorna där och åkte till museum Te papa. Det var gratis och stort. Ett interaktivt museum och det fanns något för alla, väldigt fint och intressant.
Här ser man tatueringarna i ansiktet, av respekt för Maori ska man inte ta fotografier av viktiga kulturella platser eller människor, det står ofta skyltat att man t.ex. inte ska ta kort eller äta/dricka på vissa platser.
Kiwi
 Väldigt imponerande utställningar
Vi ställde oss i huset och de demonstrerade en jordbävning på 6.2 med lite säkerhetsinformation. Man ska ner på marken, gärna under ett bord och skydda huvudet.

Vi behövde vara tillbaka vid 13 för att checka in väskorna ordentligt. Det blev en del väntan, färjan var sen så vi fick vänta ännu längre, cirka till efter 17. Vi passade på att kolla på film och jag pluggade också (inga ursäkter!).Nu är vi på färjan och det är mellan 5-7 meters vågor nu när vi är ute till havs. Det gungar på bra så vi hoppas att Saga's åksjuka är okej. Jag får till och med erkänna att det här är tuffa förhållanden ute på vattnet idag. De hade ställt in alla färjor ett par dagar pga ovädret och kort om personal. Nu är vi i hamn, det var cirka 45 min med vågor, sen när vi fick skydd av land igen blev det lä och bättre.
Under vår korta tid här i Nya Zeeland har vi märkt av att naturens krafter är mäktiga och man kommer fram när man kommer fram helt enkelt. Nu har det varit storm och jordbävning under vår korta tid här. Det är många människor som har påverkats här och vi riktar omtanke till dem. Vissa byar/samhällen är fortfarande helt isolerade pga trasiga broar och vägar, många som har fått lämnat sina hem eller som förlorat nära och kära. Så det är hemskt och stormen är tyvärr mest troligt ett resultat av klimatförändringar. När vi checkade in på boendet sa kvinnan i receptionen att det är illa för att vara Nya Zeeland och att det är mycket sorgliga nyheter. Hon var glad att vi inte hamnade i det värsta. Picton hade också klarat sig undan.

Nu rör vi oss mot södra ön till Picton. Här ska vi sova två nätter innan vi tar tåget till Christchurch.
Vackert är det här dock. Marlborough Sounds.
Blåste ordentligt gjorde det med😆

Ska bli skönt att ta oss till södra delen, vi har hört så gott om det från i princip alla som bor här i Nya Zeeland.