sagaocassandrasresa.blogg.se

HÀr kan ni följa vÄran resa med bilder och uppdateringar om hur allt gÄr!

Höga berg och djupa dalar🏔🌿

Publicerad 2023-02-24 05:49:00 i AllmÀnt,

HallÄ pÄ er kiwi's, C hÀr! 

VĂ„r tid hĂ€r har varit fantastiskt. Naturen har nu lyckats nĂ„ mina förvĂ€ntningar och dessutom överstiga dem efter dessa stopp. Vi har hört talats under resans gĂ„ng hur vackert den södra ön ska vara, nu kan vi inget annat Ă€n instĂ€mma med det faktumet. Som Saga skrev i förra inlĂ€gget sĂ„ övernattade vi en natt i Franz Josef. NĂ€sta dag, pĂ„ förmiddagen, knackade det pĂ„ vĂ„ran dörr. Vi var smĂ„tt förvirrade och öppnar dörren. DĂ„ var det en annan gĂ€st pĂ„ boendet som hade hittat vĂ„ran försvunna nyckel pĂ„ toaletten. Den hĂ€ngde pĂ„ kroken pĂ„ dörren. NĂ€r vi gick in och letade stĂ€ngde vi aldrig dörren. SĂ„ mysteriet med den försvunna nyckeln löste sig.đŸ§©
FörvĂ„nansvĂ€rt mĂ„nga helikopterturer som gĂ„r hĂ€rifrĂ„n. Fanns inte riktigt utrymme för sĂ„nt i budgetenđŸ€Ł

Vi checkade ut och rörde oss mot Franz Josef glaciÀr. Det fanns flera olika promenadslingor vi kunde gÄ. Vi gick alla förutom ett. Den vi inte gick hade 3 personer dött pÄ innan och man avrÄdes att gÄ den om inte man hade avancerade kunskaper om omrÄdet.
Vi vÀnde och gick vidare lÀngs de enklare stigarna. Vi gick till flera look out points med en del backar att gÄ upp och ner för. Mycket fina vyer och lummig skog. Det Àr avkopplande att vistas i skogen och höra vattnet rinna förbi i nÀrheten. Det var synd dÄ det mesta av glaciÀren har redan smÀlt bort. Fanns inte sÄ mycket kvar av den om man jÀmför med bara 50-60 Är sedan. KlimatförÀndringar blir mer och mer mÀrkbara vart man Àn befinner sig i vÀrlden.
 
PÄ vÀgen tillbaka mot byn stannade vi och traskade runt pÄ en fin plats. DÀrefter rörde vi oss mot det lilla centrumet dÀr jag bestÀllde en sen lunch och vi bÄda drack nÄgot gott för att unna oss efter cirka 4 h promenad.
 
 BlÄsigt vid glaciÀren!
Sedan körde vi genom och över bergen till Fox Glacier. Vi rullar in till boendet vid 18, gör oss i ordning pÄ rummet, kÀkar, duschar och tvÀttar (mycket efterlÀngtat dÄ jag hade helt slut pÄ rena klÀder).
Saga lyckades ta kort pĂ„ den fina solnedgĂ„ngen, jag sĂ„g den frĂ„n altandörren lite smĂ„tt 😊
 
Sedan var inte jag sĂ„ roligt sĂ€llskap, för sedan hade jag samtal och möten resten av kvĂ€llen. Delvis gĂ€llande viktiga beslut att ta med min kĂ€ra man, men Ă€ven en del med skolan. Som tur var kunde vi avsluta kvĂ€llen pĂ„ en roligare not och kolla pĂ„ film, Pitch perfekt. đŸŽ¶đŸŽ€

Vi somnade relativt sent, sedan ringde mitt larm tidigt för att prata med Fredrik ytterligare om huset. Att bestĂ€mma vitvaror Ă€r inte det lĂ€ttaste alltid, men det kĂ€nns som vi löste det bra tillslut! 😁 Jag slĂ€nger mig i sĂ€ngen igen och sover ett tag. NĂ€r vi vĂ€l vaknar och har kĂ€kat rör vi oss utĂ„t för att utforska Fox glacier.
 
 
Först Äker vi till en look out point med bilen för att beundra den pÄ hÄll. Sedan körde vi till Lake Matheson och gick cirka 45 minuter. Mycket trevligt. Vi har Àven haft vÀdret pÄ vÄr sida. Solsken och varmare temperaturer. DÀrefter Äkte vi till Glacier Viewpoint.
DĂ€r fanns Ă€ven flera slingor att gĂ„, men vi gick Moraine Walk. DĂ€r gick vi runt 1,5 h. Det roliga under promenaden var att Saga berĂ€ttade om hennes goda frukost (jag sov fortfarande dĂ„). Hon hade unnat sig att vĂ€rma pĂ„ pannkakorna i mikron och det fanns ju dessutom smör i kylen! SĂ„ lyx att boendet bjöd pĂ„ smör tyckte hon! Åh sĂ„ gott det var ocksĂ„. Jag skulle ju göra detsamma tyckte hon. Det roliga Ă€r att det smöret hade jag köpt för att kunna bre mina mackor😂. SĂ„ fick ett gott skratt över det. Som tur var finns det nĂ„gra smörpaket kvar sĂ„ det var inte vĂ€rre Ă€n sĂ„. Kul att man kunde förgylla hennes frukost med mat som var avsedd för mig sjĂ€lv 😉
Under dagen har vi tagit det lugnt, kÀkat nudlar till lunch och vilat. Tanken Àr att vi ska slÄ oss ner pÄ en restaurang nere i mini-centrumet för att sedan gÄ en liten slinga för att förhoppningsvis se glow worms! Ja ni lÀste rÀtt, lysande maskar. Det Àr tydligen Àr grej hÀr. Om vi lyckas se detta fÄr vi uppdatera er pÄ nÀsta inlÀgg.
 Nu försöker vi fĂ„nga det sista solskenet innan vi rör oss vidare.😁

Allt gott och hoppas det Àr vÀl med er,
Kram C

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TvÄ tjejer, 22 Är, frÄn Sverige pÄ resande fot genom Asien och USA. HÀr kan ni följa vÄrat Àventyr!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela