sagaocassandrasresa.blogg.se

HÀr kan ni följa vÄran resa med bilder och uppdateringar om hur allt gÄr!

Christchurch och mera tĂ„gluff🚞🚞

Publicerad 2023-02-20 08:25:00 i AllmÀnt,

Hej alla fina kiwi's, C hÀr!

Jag fortsÀtter dÀr Saga lÀmnade er sist. Dagen efter vÄran middag/danspass tog vi lite sovmorgon och pÄbörjade dagen med en lÀnge promenad till en restaurang för brunch. Det var god mat och vi kunde fylla pÄ med mycket grönsaker och nyttigheter. DÀrefter tog vi en uber för att Äka gondol upp i bergen för en hÀrlig panorama utsikt över Christchurch. VÀdret var pÄ vÄr sida dÄ solen sken och blÄsten var minimal. Snarare en svalkande bris medan solen sken pÄ bergstopparna. Det sprang runt en del fÄr, medan vi kikade utomhus fick man passa sig sÄ man inte klev i djurspillning. Det fanns verkligen överallt.
 
Jag började kĂ€nna mig ganska bakis och mör efter mina hela tvĂ„ glas vin. Jag kunde inte lĂ„ta bli dĂ„ mina favoritviner Ă€r frĂ„n Nya Zeeland och det kĂ€ndes som nĂ€stan ett mĂ„ste att prova frĂ„n vingĂ„rdar i nĂ€rheten. Vi bĂ„da var vĂ€ldigt nöjda och det var supergott. Helt andra karaktĂ€rer Ă€n man finner nĂ„gon annanstans (tycker jag sjĂ€lv). Till och med pĂ„ tĂ„get Ă„kte vi förbi massor av vingĂ„rdar och de förklarade pĂ„ audion om varför sĂ€rskilda smakar framhĂ€vs beroende pĂ„ vart druvorna Ă€r odlade och hur mineralerna i bergen/marken pĂ„verkar. SĂ„ vĂ€ldigt intressant att det kan framhĂ€vas i smakerna. Nog om det, ni som kĂ€nner mig vet att jag dricker vĂ€ldigt sĂ€llan. SĂ„ som sagt, fastĂ€n det var tvĂ„ glas till maten kom jag inte undan baksmĂ€llan. Trött och oengagerade Cassandra bestĂ€mde sig för att röra sig tillbaka till hotellet. Saga ville gĂ€rna stanna en stund till, sĂ„ jag Ă„kte gondolen ner sjĂ€lv och bokade en uber. DĂ„ det var en bit utanför stan fick jag vĂ€nta en stund. DĂ„ hann faktiskt Saga Ă„ka ner med cirka 1 min tillgodo, bra timing 😁.
Bakiiis
 
Hon följde med till hotellet men vek av ganska snabbt. Helt rÀtt, sÄ kunde hon göra Christchurch lite rÀttvisa och utforska mer. Jag passade pÄ att vila och kolla Shrek. Mot eftermiddagen mötes vi upp pÄ stan för sushi och handling. Direkt efter vi kÀkade och fyllde pÄ med snacks inför morgondagen traskade vi tillbaka (men smÄ omvÀgar för att utforska lite till).
VÀl tillbaka pÄ rummet blev det call center dÄ vi passade pÄ att ringa hem till nÀra och kÀra. SvÄrt med 12 h tidsskillnad, men de flesta lyckades vi fÄ tag pÄ. Larmet stÀlldes pÄ runt 6 och vi var i sÀng nÀrmare 23.

Vi kom upp i tid och tÄget gick med bara en liten försening. Scenerna har inte svikit oss. Vi Äker med deras TranzAlpine Train, genom de södra Alps. En av the world's Great train journeys. Hela 223 km som tar ungefÀr 5 h. Vi har sett sjöar, stora vattensystem, bergstoppar, fÄr, rovfÄglar, glaciÀrer, alpina regnskogar och vacker natur.
Tyckte bilden pĂ„ Saga Ă€r sĂ„ söt och illustrerar hur mycket det blĂ„ste i stĂ„vagnen😂 
 
Vi förstÄr varför den Àr sÄ kÀnd och att mÄnga vill Äka. TÄget var fullt idag. Det var fÄ stopp, ett vid Arther's Pass i nationalparken, hÀr vÀljer mÄnga att kliva av för att gÄ pÄ hike. Vi Äkte vid 8 pÄ morgonen och kom fram i tid vid 13.
 
KrĂ€vdes teknik för att fĂ„ bra bilder pĂ„ rullande tĂ„g med skitiga fönster đŸ€Ł
Damen i den rutiga tröjan som stÄr upp var ettrig och gick lÀngs vagnen och hÀngde över andras sÀten för att ta bilder. Saga blev lite trött och satte sig bakom och tog lite bilder. Damen var nog bara glad men det gick överstyr sÄ hon blev otrevlig mot de andra resenÀrerna. SÄ tips, gör inte som damen pÄ tÄg.
Sedan en rolig incident, de hade en sĂ€rskilt event pĂ„ tĂ„get sĂ„ de stĂ€ngde av stĂ„vagnen för alla ett tag. Det visade sig senare att ett par hade gift sig pĂ„ tĂ„get vi satt pĂ„. SĂ„ nĂ€r vi Ă€ntligen fick gĂ„ fram igen hĂ€llde de upp bubbel och firade. Lite annorlunda, sĂ„ vi var pĂ„ "bröllop" idag 😁
 
SÄ hÀr Äkte vi.
 
VÀl framme kÀkade vi pÄ Subway och traskade till boendet. TyvÀrr hade det blivit en miss dÄ de hade djur pÄ hotellet, det lÄg en söt katt pÄ disken i receptionen och en hund som sprang lös. DÄ tÀnkte de att de ville inte tillÄta andras djur pÄ boendet men sina egna var okej att springa fritt överallt. SÄ som tur var kunde vi fÄ tillbaka pengarna och byta boende till ett med samma pris, standard (delat badrum och hostel) och nÀra centrum. De anstÀllda var trevliga och gav oss massa tips pÄ vad vi kunde göra. Ett av stoppen fÄr ni se nedan! 
Nu pÄ eftermiddagen har vi utforskat staden lite grann, vi gick till en strand vid Blaketown, vi facetimeade vÄr vÀn August och sedan sÄg delfiner i vattnet. Delfinerna hette Hectors dolphins och var jÀttesmÄ!
 Superkul! Nu har vi duschat och ska se pÄ en film. Lite matta efter en sÄn hÀndelserik dag.

Kram frÄn oss,
C❀❀

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TvÄ tjejer, 22 Är, frÄn Sverige pÄ resande fot genom Asien och USA. HÀr kan ni följa vÄrat Àventyr!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela