sagaocassandrasresa.blogg.se

HÀr kan ni följa vÄran resa med bilder och uppdateringar om hur allt gÄr!

Berg, nationalparker och massor av fĂ„r🐑🐑

Publicerad 2023-02-14 09:36:00 i Nya Zeeland,

Hej alla kiwi's, C hÀr!

Det blev minst sagt en hĂ€ndelserik kvĂ€ll. Först kollade vi pĂ„ film till ganska sent, Saga höll mig sĂ€llskap till 00.30 ungefĂ€r. Sedan slĂ€ckte vi ner rummet och Saga satte i sina öronproppar. Jag vĂ€ntade och förberedde inför mitt seminarium kl 1-4. Under tiden hörde man hur stormen vrĂ„lade utanför med piskade vind och kraftiga regnskurar som kom och gick. KĂ€ndes som hela huset knarrade i vinden. Det Ă€r en storm hĂ€r som de kallar Gabrielle, som kom in över vĂ„rat omrĂ„de under natten. Överlag gick allt bra, jag hade wifi och lyssnade pĂ„ alla mina kurskamrater. Äntligen var det min tur vid 3 pĂ„ morgonen, lagom trött men glad att fĂ„ presentera. Jag pratar och pratar, sedan nĂ€r jag undrar om nĂ„gon har frĂ„gor Ă€r det helt tyst. Jag inser att wifi har kopplats bort och att all el har gĂ„tt i boendet. Som tur var kunde jag koppla upp mig pĂ„ mobildata för den sista timmen, min grupp hade tydligen inte hört nĂ„gonting. Snacka om dĂ„lig timing. Att elen gick precis i den stunden, sĂ„ jag fick presentera om. Seminariet höll pĂ„ till 4, jag la mig direkt efterĂ„t och fick ett par timmars sömn. Larmet ringde vid 9, vi packade och checkade ut. Elen funkade inte pĂ„ morgonen heller. Nu rullar vi mot Wellington istĂ€llet. Det skulle ta ungefĂ€r 4.5 h. Vi har följt vĂ€derprognosen och vĂ€gtrafiken noggrant. VĂ€dret har varit minst sagt av och pĂ„ med mycket vind och regn.
 
SÄ hÀr sÄg det ut pÄ morgonen utanför oss, ett trÀd hade vÀlt.

Första stoppet var tillbaka till Tongariro Nationalpark vilket Àr ett vÀrldsarv samt Alpine Crossing. Det var avstÀngt att gÄ vandringen idag, det blÄste sÄ hÄrt att fastÀn man stod med bÄda benen stabilt pÄ marken höll vinden pÄ att blÄsa omkull oss i vissa av byarna. Helt otroligt. Vi blev inte dÀr lÀnge, men som Saga nÀmnde ville vi sÄ gÀrna fÄ se en del av denna vackra landskap innan vi kunde sÀga ett sista hejdÄ till Turangi. Mycket fina vyer fick vi se och vi Äkte runt vulkanen och omrÄdet via Volcanic Loop Highway. I nÀrheten tog vi ett stopp med 15 min promenad till forsande vatten, Àven kallas Gollums pools (Tawhai Falls Walk) Det var superfint och hÀrligt att höra rinnande vatten och kristallklartvatten över steniga bottnar. Ett riktigt fiskeparadis. Jag kan förstÄ varför denna plats lockar till sig sÄ mÄnga flugfiskare.
 
BlÄsigt 
HĂ€r lĂ€r jag Saga om mossorna fortplantningssystem, mĂ€rkte inte att hon tog kort 😂
 
NÀr vi tankade ringde telefonen. Det var hyrbilsfirman. De skulle stÀnga tidigare dÄ det började översvÀmma vid kontoret, dÄ de Àr nÀra belÀgna vattnet. SÄ vi skulle fÄ ett mail och lÀmna bilen vid flygplatsen istÀllet. Skönt, för dÄ hade vi inte lika brÄttom med tiden dÄ den ska vara tillbaka. VÀl pÄ flygplatsen kunde vi inte hitta vart bilen skulle gÄ. DÄ fick vi be om hjÀlp, ringa och ÀndÄ Äka till kontoret i slutÀndan och ta en buss in till stan. AllmÀnt Àr vi vÀldigt nöjda med den hÀr lÀttkörda automatbilen. Det Àr en Toyota camrey. Perfekt för de slingriga vÀgarna pÄ Nya Zeeland!
 
VĂ€dret pendlade minst sagt!

Vi har haft allsĂ„ng i bilen, allt frĂ„n pop och kĂ€rleksvisor för att hylla alla hjĂ€rtans dag idag. Vi fĂ„r passa pĂ„ att önska er alla en mysig alla ❀ dag frĂ„n oss!
 
Kram frÄn oss!

Vi kommer bo ganska centralt i Wellington pĂ„ ett Air BnB i 2 nĂ€tter innan vi tar fĂ€rjan över till Picton (om vĂ€dret tillĂ„ter). Jag hoppas vi har el pĂ„ nĂ€sta boende, för det hade vi varken igĂ„r kvĂ€ll eller imorse i Turangi, vore bra att ladda lite elektronik😁. Tur att vi har en powerbank som reserv. Det roliga Ă€r att jag och Saga kompletterar varandra bra med alla prylar. Skönt att slippa bĂ€ra dubbelt. Efter onsdag ska det vĂ€rsta av stormen ha passerat, sĂ„ vi hoppas pĂ„ det! IkvĂ€ll ska vi ta det lugnt och kanske kolla pĂ„ en romantisk-komedi av nĂ„got slag dagen till Ă€ra, kanske till och med unna oss choklad! Nu har vi lagat mycket egen mat och hĂ„llit kostnaderna nere vilket Ă€r grymt👍
 
En till fin bild frÄn Tongariro Alpine Crossing pÄ avstÄnd.
 
Sorry för röran i inlÀgget, det dröjde att fÄ ut inlÀgget under dagen, kan sÀga att resan gick bra. Blev lite strul med hyrbilen men det löste sig. Nu kollar vi pÄ Valentines Day och vilar medan stormen har tagit över Wellington tillfÀlligt.

Ha det bÀst,
Kram Câ€đŸđŸ‘

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Om

Min profilbild

TvÄ tjejer, 22 Är, frÄn Sverige pÄ resande fot genom Asien och USA. HÀr kan ni följa vÄrat Àventyr!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela